De 3 hjemmesider Prag Hoteller, Prag Udflugter og Prag Eksperten er 3 sider af samme sag – eller 3 døre ind til samme butik, så at sige. De har dog hver sin vinkel, og her på Prag Hoteller er booking af hoteller til danske gæster og en service, du ikke finder andre steder, hovedtemaet.
Det hele begyndte d. 8. februar 2005. Jeg, Laus Sørensen, uddannet skolelærer og på det tidspunkt viceskoleinspektør i Aalborg, havde rejst til Prag så mange gange, at jeg var den person, andre mennesker søgte gode råd om Prag rejser hos.
Derfor besluttede jeg at oprette hjemmesiden Prag Eksperten, hvor jeg dels gav gode råd og vejledning og dels hjalp danske gæster med at finde ferielejligheder i Prag. Dengang var det ikke så overskueligt at finde en god ferielejlighed – sådan i det hele taget – og var man uheldig, risikerede man at få en helt anden lejlighed end den bestilte og i værste fald slet ingen, når man ankom efter en lang rejse. Jeg havde selv en del erfaring med at overnatte i netop ferielejligheder på mine mange rejser til byen og havde på den måde fået personlige kontakter til en del udlejere, et forhold som betød, at jeg kunne være sikker på, at det, der var bestilt, også var det, der blev leveret.
Oprindeligt forestillede jeg mig, at jeg ville have ganske få gæster, og at det fint kunne passes sammen med mit arbejde. Og sådan var det også i lang tid. Faktisk gik der nogle måneder, før den første gæst bookede en lejlighed gennem Prag Eksperten, men efterhånden kom der en smule gang i foretagendet, blandt andet gennem anbefalinger.
I 2006 skete der så det, at jeg blev kontaktet af et firma med speciale i søgemaskineoptimering (SEO). Det havde jeg aldrig hørt om før, men selvfølgelig gav det mening, at man kan forsøge at optimere sit indhold og sin struktur på en hjemmeside på en måde, som søgemaskinerne ”synes om”. Med jysk skepsis var jeg i begyndelsen noget afvisende, men firmaet havde en ”ingen virkning, ingen regning”-politik, som gjorde, at jeg lavede en aftale med dem.
Målet var, at kasseapparatet først ville klinge, når der i en måned havde været gennemsnitligt 60 unikke besøgende på hjemmesiden pr. døgn. Det var et svimlende tal i forhold til de ret få besøgende, jeg havde haft indtil da.
Det virkede! Efter nogle måneder steg aktiviteten betragteligt, både hvad angik besøgende på siden og også hvad angik faktiske bookinger. Jeg måtte skynde mig for at kunne følge med, da jeg jo samtidig havde et krævende arbejde, som jeg i øvrigt gradvist mistrivedes mere og mere i.
Derfor traf jeg en forholdsvis radikal beslutning i efteråret 2006. Jeg opgav det faste arbejde og den faste løncheck for at hellige mig arbejdet med danske turister på fuld tid.
Jeg rejste til Prag med en række aftaler med ejendomsmæglere, som kunne vise mig et udvalg af leje-lejligheder i min yndlingsbydel, Vinohrady (Prag 2), og da jeg rejste hjem igen, var det med en underskrevet lejekontrakt i tasken.
Sidste arbejdsdag på skolen oprandt. Jeg satte mit hus i Nørresundby til salg og begyndte at pakke. I januar 2007 kørte jeg sammen med min bror og en af hans kammerater til Prag i en flyttebil og åbnede det første ”hovedkvarter” her i Prag på adressen Blanická 6. Senere er jeg flyttet til en anden adresse i Vinohrady, men det er for så vidt mindre væsentligt.
Jeg var enormt heldig på to kerneområder, som jeg ikke så nemt kunne styre selv:
- Arbejdet med de danske gæsters bookinger og praktiske arrangementer var tidskrævende, men det passede som regel med en almindelig arbejdsuge på 40-50 timer. Nogle gange mindre, andre gange – f. eks. op til påske og efterårsferie – en hel del mere
- Den indtægt, det førte med sig, passede til de behov, jeg havde. Jeg kunne leve komfortabelt, betale min husleje osv., og jeg havde hverken økonomiske bekymringer eller en voksende formue. Det gik op, og sådan skulle det jo også være.
Allerede i løbet af den første sommer her i Prag blev jeg kontaktet af en dansker og en dansktalende tjekke om et samarbejde om ture og udflugter på dansk. De hed Helge og Pavel. Det var en kolossal fordel for alle parter:
- Gæsterne, der jo var individuelt rejsende i små grupper eller par, fik nogle tilbud, som svarede til det, de kunne få med store grupperejser, men med den forskel, at vi lavede ture med et personligt indhold, forholdsvis små grupper og næsten en modsætning til de store og stereotype grupper, som masseturismen af og til består af.
- Pavel og Helge kunne få bedre balance i økonomien, når deres egne bestillinger blev suppleret med mine – op der dermed var bedre indtægt på de enkelte udflugter
- Jeg fik en supplerende indtægt ud af samarbejdet, jeg fik et par solide og troværdige samarbejdspartnere, som jeg oven i købet synes rigtig godt om på et personligt plan – og jeg fik et fundament for så småt selv at begynde at lave nogle ture som personlig, privat turguide. En opgave, jeg stadig sætter stor pris på!
På den måde blev hjemmesiden Prag Udflugter – danske ture og udflugter i og udenfor Prag født. I første omgang markedsførte jeg udflugterne på Prag-eksperten.dk, men i 2008 oprettede jeg den dedikerede hjemmeside Prag-udflugter.dk
Som nævnt var mit udgangspunkt mht. indkvartering af danske gæster i Prag ferielejligheder. Det havde i flere år været min egen foretrukne måde at rejse på.
Men når man er i servicebranchen og nogle gæster – helt rimeligt – efterspørger hotel i stedet for lejlighed, så giver det mening at efterkomme ønsket.
På den måde opstod hjemmesiden Prag-hoteller.dk i 2008. I dag samarbejder jeg med en tjekkisk hotelagent, som er helt usædvanligt ansvarsfuld, hjælpsom, imødekommende og ”medtænkende”, og dette samarbejde betyder, at også mine gæster kan være sikre på, at tingene fungerer gnidningsløst og tilfredsstillende. Jeg er stolt af mit hotelprodukt og vil opfordre dig til at prøve det!
Som det fremgår af den lange historie har tingene udviklet sig siden den spæde start i 2005. Men én ting er uændret: jeg bestræber mig på at holde mig orienteret om Prag og Tjekkiet, og jeg gør mig umage med at give mine gæster de råd og den vejledning, de har brug for. Booking osv. er ikke automatiseret som på de store portaler og tager derfor lidt længere tid. Men til gengæld får du som gæst kontakt med et levende menneske, der brænder for netop Prag som rejsemål. Skriver du, får du et personligt svar, og det er den samme person, du hører fra som sidst. Det er derfor, jeg også kalder mig ”Din Danske Rejsepartener”. Og det er den vigtigste måde, jeg adskiller mig fra ”maskinerne” på.
Og selvfølgelig også det, at jeg så vidt muligt har konkurrencedygtige priser!